Wednesday, July 1, 2009

:: My 0ne n onLy makt0k....in mem0ry..::

Raye 2008, xsangke last raye ngan makt0k..

For d past 16years...i had only one maktok..die la nenek dan die jugak la atuk..arwah paktok pergi taun 1997..time tu aku baru darjah 6..arwah paktok was about 20years older than maktok..tok ayah n tok mama pulak, pergi while i was still a baby..tok ayah when i was 2years old...n tok mama 8months after dat..tok mama n tok ayah are from my mother's side..


Maktok was born on 4 april 1940..when she was 1year old, her dad ran off to terengganu.. leaving her mom n her 4older brothers..mmg dr kcik lgk, maktok xpnah rase kasih sayang seorang ayah..hidup maktok sekeluarge sgt susah..dr kecik jugak, maktok di anugerah kan jantung yg berlubang...tp at dat time xdpt detect ape2 lgk.. ye la kann.. mase tu xde sakit ape, maktok pulak aktif org nye.. until d year 1998..


bile maktok diserang gegaran jantung, susah tuk bernafas etc.. time tu la baru detect yg jantung maktok ade lubang..d doctor recommended to undergo an operation tuk tutup lubang tu...she agreed..sblom operate, maktok dinasihat kan supaya cabut sume gigi2 die abb takut de infections of bacteria tme surgery and maktok was shocked..sape nak kne cabut sume gigi kann.. time tu die da berat ati da nak operate ke x..another thing, mase maktok kne tahan wad at dat time, de la sorg makcik ni, lbey kurang jiran maktok la gakk..slalu berborak2 ngan maktok..tp after her surgery, makcik tu koma..and weeks after dat, she died...sbb tu maktok terus gelisah nak go on ngan surgery tuu..even abah dah pujuk2 pon maktok tetap xnak..hmm..ntahlaa..da memang mcm tu takdir nya kaann..


But it's quite amuzing yg maktok stilll bertahan for 10years with that kind of condition..maktok amal kan minum air2 yg telah dibaca kan yasin, makan gamat, spirulina etc..pendek kate berubat ngan cara tradisional laa..kdg2 jek jantung die akan gegar n die sesak nafas esp bile maktok wat2 kije pe sume tuu..smp la taun 2009 nii..makin lame makin kerap jadik even maktok xwat kije2 berat..3 weeks before 11th June 2009, kaki maktok bengkak..abah n me bwk maktok pegi hospital..pak busu pon ade..doc ckp maktok xbley minum byk air sbb jantung die lemah menyebab kan fungsi organ2 laen like kidney pe sume pon xbrape stabil..maktok hanye dibenarkan minum air satu botol stengah (mineral kecik) saje per day..


2weeks after dat de appointment doc lgk skali to check how well she is doing..2weeks after dat, maktok ngadu xbley nak bernafas..pak busu bwk maktok pegi hospital...maktok kne tahan wad..mule2 maktok ditempat kan kan general ward jekk..she still can walk slowly nak pegi toilet n surau..still bley berbual2 n mkn mcm bese..


until ari isnin, 8Jun 2009, bile tetibe maktok xbley nk bernafas dgn sendirik..doc masuk kan tiub through her nose to help her breath..1day lpas tu maktok kne pakai oksigen tu plakk...time tu maktok da xberapa sedar..kdg2 jek die bley berckp sket2 tp lepas tu tak.. mulut maktok terkumat kamit bace ayat kursi..maybe mase tu maktok tgh 'berlawan' dgn bisikan syaitan..wallahu a'lam..status maktok mase tu da CCU..


Rabu pg, her condition is getting worst..maktok xsedar kan diri terus.. bdn maktok berpeluh peluh sbb struggle tuk bernafas tp xbley..doc mintak permission dr abah tuk perngsan kan maktok n pakai kan alat bantuan pernafasan...mase tu maktok da in d state of ICU..rabu tgh ari time aku smp hospital tu, aku sgt sdey tgk keadaan maktok..i cannot stand my tears to fall down..abah perasan tp abah senyap jekk..xlame tu abah ajak my bro n i pegi cafe..rehat..maybe abah xnak aku sdey kot..after dat abah nk blk umah jap..rehat..kesian abah dr pg duk jage maktok..abah tanye whether i wanted to stay or not n i insist on staying.. aku rase mcm xmo sgt tgl kan maktok time tuu..


Dr rabu tgh ari smp la ke ptg, i stayed with pak busu jage maktok.. pak busu xberhenti henti bace qur'an tuk maktok..ptg tu, cik idah n mak andak n pak ngah n mak ngah pon dtg...mlm tdk cik idah ngan mak andak stay overnite jage maktok so dorg sgt penat d next morning tuu..sbb tu abah plak jage..ktorg sume gilir2 bisik kan kalimah syahadah kt telinga maktok..
sblom tu maktok xde respon pape tp lepas ngucap kat telinge die, maktok terus bg respon..mulut maktok gerak sket2..mcm nk ikut mengucap skali..mata maktok ponn bergerak2 tp xdpt nk bukak..skali skala kening maktok berkerut kerut..agak nye mmg tu la yg maktok nak...n mase tu mmg kalimah syahadah la yg maktok patut dnga..kite xtawu ape yg maktok lalui mase tuu..even maktok xbley nk respon pape tp maktok bley dnga pe yg kami bisik kan kat telinga dia...kdg2 air mata maktok mengalir....kaki n tgn maktok sejuk sgt tp bdn maktok berpeluh-peluh.......kami semua da rase sgt xsedap ati time tuu..


After maghrib umi n abah n my bro pon smp...aku smbg stay ngan dorg smp la ke mid nite..time tu aku da sgt exhausted plus bdn rase sgt xselesa sbb xmandi pe sume lgk kann.. kalu ikut kan hati aku nk stay for d nyte sbb aku rase mcm xsdap ati sgt...at 11pm tu umi da rase pning..blood pressure umi da naek sbb xmkn ubat lgk (umi aku mmg de darah tinggi so she must take some pills for dat)..so we decided to go home sbb cik idah n pak busu akan dtg jage maktok for d nyte..mase ktorg tgl kan maktok tu habri (kazen) de...


Da blk umah mandi pe sume..at about 2am aku tido..ttbe kul 3pg cik idah kol..cik idah tanye aku, 'kak, mane abah?' aku jwb,'abah ngah tido..nape cik??' time tu aku da sgt rase xsdap atii..cik idah jwb, 'maktok da xde..akak jgn nangis..pegi pgl abah sane..' time tu hati ni Allah jek yg tawu...tersentak..mata terus rase segar dr mamai2 tuu..aku berlari kejut kan abah n umi.. abah n umi terkejut bile aku gtaw..time tu abah mcm blur..senyap jek sume..aku n umi bergegas nk siap2 ke spital..xlame lpas tu pak busu kol..pak busu ckp kt umah mayat time tu xde org...kne tunggu sok pg kul 8pg tme org masuk kije baru bley urus kan sume..


d next day sblom btolak ke umah maktok, abah duduk lame jek termenung..senyap jek xckp pape..kul 9pg ktorg bertolak g umah maktok sbb lepas siap mandi n kapan kan jenazah kt spital sume, jenazah akan di bawa ke rumah maktok dlu smp ke zuhur..adek2 aku yg kt UMP,terengganu n UM pon on da way blk...



Masa solat jenazah, sbg anak sulung, abah imam kan solat tu..lpas solat bace yasin n tahlil..suara abah awal2 da laen daa..tme last2 kt doa, abah xtahan..abah nangis..suara abah da tersekat2 tme tu tp slow2 abah abes kan bace doa..tme dnga abah nangis tu, airmata aku makin mencurah curah..sebak dnga suara abah..xpnah aku tgk abah nangis smp mcm tu skali..hanya Allah jek yg tawu perasaan abah mase tuu..


Lepas solat jenazah sume, alhamdulillah xputus2 org dtg bace kan yasin tuk maktok..smp nak masuk waktu zuhur, jenazah dibawa ke masjid jamek kg melayu tuk solat jenazah beramai-ramai..tme tu adek2 aku sume baru smp..dorg hanye smpat solat jenazah kt masjid but still, alhamdulillah smpat solat...pastu jenazah dibawa ke kubur kebun teh tuk ditanam..Alhamdulillah, segala2 nya berjalan dgn lancar tanpa sebarang masalah...


aku hanye mampu senyap xterkata..menangis sgt pon tak...xsangke sgt sbnor nye yg maktok aku da xde..satu2 nye maktok aku da kembali ke Rahmatullah..sume nye bjln ngan pantas.. sekejap jek masa berlalu..mcm hanya mimpi buruk dlm tido jek..xtawu nk ckp mcm mane..


Aku still rase yg maktok aku de..masih de mcm bese....sentiasa ade......Apa yg mampu aku wat skang, byk2 kan doa n sedekah kan Al fatihah, yasin etc tuk maktok..


Semoge roh makt0k dicucuri rahmat Allah swt dan diletakkan di kalangan orang2 yg beriman...amiiinn...


Al Fatihah buat maktok yg tersayang..................................

8 comments:

  1. belasungkawa, tu la perkataan die, biase digunakan utk cerita mcm ni, walaupun tak berapa menyeluruh sgt, kire termasuk la..ko folo la blgo aku jgk, haha

    ReplyDelete
  2. owh..ok...nanti aku bace psal belasungkawa tuu..hoho

    ReplyDelete
  3. haha, ni takde kaitan dgn belasungkawa blog aku, dua2 yg aku ckp tu tak berkaitan, hehe

    ReplyDelete
  4. owh..setelah bace belasungkawa blog ko baru aku phm pe maksud ko..huhu.

    ReplyDelete
  5. belansungkawa tu kan bahasa indonesia untuk ucap takziah kat org la..actelli, aku agak tersentuh baca post ni...terkedu n sebak...sbb aku pernah rasa bnd ni 5 years ago..arwah atuk meninggal 15th june 04..aku tau pe perasaan time tu, n sgt ralat kalo kita jaga arwah masa die sakit, tp kita tak "sempat" nak jumpa time arwah hembuskan nafas terakhir...chill up sis, life must move on..die tetap dalam kenangan kita sumer...

    ReplyDelete
  6. owh, baru aku phm pe maksud belangsukawa tu.. suki bkn nk xplain, ntah2 die pon xtau pe maksud nye tuu..haha.
    uik, arwah atuk ko pon mninggal bln june ker?? iskk..tp ko still de atuk/nenek yg laen Da, laen aku...mmg tu jek la maktok yg aku de..n skang ni aku da xde atuk/nenek lgsg da..raye da xtau nak blk kg ne...iskk

    ReplyDelete