Thursday, July 9, 2009

:: MimPi ::


Arini, kul 7:50pg aku dah bgn...tdk umi aku gi spital, Amad, Ayed n Firdaus bwk.. umi tetibe rase pening yg amat... Die nak spital wat treatment cmne die pnah pning camtu dlu..maybe blood pressure die sgt tinggi...Harap2 umi xde pape yg seriyes...harap2 umi xkene tahan wad...
Insya Allah everything's fine...aminn..
Mlm tadik, aku mimpi.... aku mimpi maktok.. aku mimpi bergelak tawa ngan maktok... mimpi maktok mengaji.....sume nye ngan maktok.. Dlu, tme tido kt umah maktok, tempat aku tido xlaen xbukan, mesti bersama maktok..
Maktok xtido kt bilik, panas kata nya... even abah dah pasang kan air cond kt dlm blek besar kt umah maktok tu tp maktok tetap selesa tido kt depan umah.. depan umah tu merupakan lounge asal umah maktok tuu.. skang umah maktok dah tambah bhgn depan yg lbey besar sbg lounge.. tp bhgn tu maktok jarang gune... bile perlu jek maktok bukak.. maktok slalu pkai bhgn depan umah yg dlu.. kuar masuk pon kot pintu tuu...
Masuk jek pintu tu, sebelah kiri de katil maktok.. katil tu merupakan katil arwah paktok yg dah 10 taun lbey tinggal kan kami.. kat situ la tempat maktok rehat, tmpat maktok ngaji...
Dan kat situ juga lah tempat aku tido stiap kali ber malam kt umah maktok...
Kami akan bergilir gilir.. bile maktok tido atas katil, aku bentang tilam kt seblah katil tu, bile aku tido atas katil, maktok tido bwh.. ikut kan aku biar maktok jek tido atas katil tp maktok yg insist nak camtu..
Before tido maktok akan borak2 ngan aku.. tanye mcm2.. psal life aku, psal kwn2 aku, psal famly aku, psal adek2 aku, psal umi n abah.. kami akan bertukar2 cerita..
Maktok slalu cerita zaman die muda2 dlu... arwah paktok camne, abah n adek beradek camne etc.. maktok org susah.. paktok hanya drebar lori.. paktok pnah jadik drebar pd askar jepun satu masa dulu.. Paktok pnah kene seksa ngan jepun sbb de satu masa tu lori paktok drive terbabas sbb xbese ngan lori jepun tme tu.. Mase tu paktok awal2 lgk bwk lori tu..dah la masa tu blakang lori tu de general jepun tu.. mane x nyee..
Maktok plak dah kije mcm2 jenis kije.. kije kilang da bape byk dah, kije jdk maid omputeh pon pnah.. sbb tu maktok pndai speaking sket2.. "Halimah, tomorrow u come to my house at 3pm okay," ayat yg slalu maktok cite pe yg omputeh tu ckp kt diye... Aku selalu tersenyum setiap kali maktok cite psal tu...
Kat bahagian tu gak de tv kcik tuk maktok tgk berite, dengar ceramah setiap pagi n kdg2 tgk cerita melayu..
Mlm tdk aku mimpi kt katil tu lah.. tp gelap jek..xnampak pape kecuali maktok..yg pntg aku kt sebelah kiri, maktok kt sebelah kanan.. kami de tgk satu program yg kelaka, pastu kami gelak same2.. xlame tu maktok ngaji.. aku dengar jek smbil menghayati maktok mengaji.. suara maktok nyaring.. sedap dan lunak sgt bile mengaji...
Ntahla, tu jek yg aku ingat psal mimpi mlm tdk.. kite kan snang lupe psal mimpi kite... even mimpi tu sgt indah...even mimpi tu baru jek terjadik mlm tdk.....
Smlm lepas blk dr kije, abah de gtaw aku yg sabtu ni die kije.. cuti ganti tuk raya kang... pastu abah sambung.. "Raya kali ni maktok dah xde.. kite raya kt umah ni je lah..xpyah blk kg melayu.." xlame tu abah bersuara semula, "xpon kite blk, buat doa selamat, baca yasin ke pe sume kan.." Aku pon bersetuju smbil mengangguk angguk..
Abah smbg lgk, "Abah selalu byg kan yg maktok akan terbaring jek kt katil... abah akan jage diye smp die sgt2 tuwe...Tp rupe2 nye xsempat pon.. sekejap jek maktok dah xde.." Suara abah sayu jek.. time tu aku ngah mengadap laptop smbil layan kan abah berbual... time abah ckp camtu air mata aku da nak jatuh dah tp aku tahan jekk.. aku wat2 xbape nk dengar sgt pe abah ckp.. wat2 leka ngan laptop neh...huhu.
Akak tawu abah sdey.. akak ni sdey, abah pe tah lagi... Akak pon windu kan maktok abah...
Xpe, mcm abah ckp.... no telefon maktok skang ni, 24434... hanya dgn solat, al fatihah n sdekah kan yasin jek cara nye tuk kite 'berhubung' ngan maktok...
Harap sgt mimpi mcm mlm tadik dtg lgk..
mimpi indah ngan maktok..............

No comments:

Post a Comment