Monday, July 27, 2009

:: Nyamuk Jantan mkn Buah?? ::

Salam sumer..

Memandang kan de lgk 50minit sbl0m tut0rial Nizham Al Qada' bermula, dr aku xde wat pe, maka terdetik la tuk aku cari fakta mengenai pemakanan nyamuk jantan........

Sume nye bermula pd satu mlm yg hening.. di kala aku, yuna, nax n Atun ngah g0lek2 smbil b0rak2..

Tetibe terkuar isu psal nyamuk... sbb di kala2 tu de sek0r nyamuk kt blek tu duk r0und2 geget kami....even sek0r tp ann0ying diye tu hanya Tuhan saje yg tawu..heh!!

Aku p0n ckp la kt depa yg nyamuk betina nye kije la ni... sbb nyamuk jantan xmkn darah, die mkn buah2 an.....

Lepas mndengar kata2 ku tersebut, Nax,Yuna n Atun wat muke err0r......

Nax ckp, 'Nyamuk jantan mkn buah?? k0 bior btul Tin.. xpnah tawu p0n aku..'

Atun n Yuna pon mem bekking kata2 Nax tuu.. Aku plak yg jdk blur.. 'Ai, bt0l la nyamuk jantan mkn buah... korg xpnah dnga ke pasal neh??'

Dorg pon geleng2. 'Ne plak ko tawu yg nyamuk jantan mkn buah ni Tin?? haishh..'

Aku p0n err0r laaa.. pakkal jek xde tenet kt blek tu tuk aku surf n carik fakta tuk mnyok0ng kata2 ku ituu.....Aku xpuas ati..aku tawu pe yg aku ckp tu bt0l..sbb aku pnah blaja pasal ni...

s0k nye dlm cls aku p0n tanye la Dayah @ Peah... yes!! Dayah p0n ckp camtu gakk.. ngan pn0h em0 skali...hahaha. Nax n Atun plak tkedu... tp dorg still xpuas ati...hoho.

Ptg nye plak, aku gi Shah Alam ngan Huda.. Jmpe abah aku... tme tu Abah n Umi kt de meeting.. Abah kt s.Alam, umi plak kt Putrajaya...

Mase on the way nak gi Putrajaya pas amek abah kt Blue Wave Hotel S.Alam tu, aku p0n tanye la Abah bkenaan perihal pmakanan nyamuk jantan tersebut... Abah pon mnyata kan fakta yg same... tme tu Huda terkedu... sbb die p0n xpcaye pe yg aku gtaw tuu...hehehehe..

Haa... ni aku da carik kt tenet.. xcaye sgt pe yg aku ckp...... hamek ni k0rg...hahaha..

***********************************************************************************

Pengembaraan Hebat Seekor Nyamuk

Nyamuk merupakan makhluk yang paling dikenali kerana ia sering melawat kediaman kita ketika musim panas.


Pernahkah kamu mendapat peluang untuk melihat nyamuk secara dekat? Jika tidak, lihatlah gambar pada halaman ini dan kita dapat mengkajinya bersama. Tahukah kamu mengapa badan nyamuk berwarna merah? Badannya berwarna merah kerana ia dipenuhi darah manusia atau apa sahaja yang dihinggapinya?

Ramai manusia percaya nyamuk menghidap darah.

Kenyataannya, nyamuk menghisap manisan bunga.

Hanya nyamuk betina menghisap darah, dan ia adalah untuk keperluan telur yang dibawanya.


************************************************************************************

Kalu korg nak tgk further inf0, bley la lawat kt link ni yer...hehehe.

http://harunyahya.com/malaysian/buku/ciptaan/ciptaan04.php

P/S: even dlm artikel ni xckp direct mkn buah, try korg crik artikel2 laen yg ckp direct psal ni.. manisan bunge ngan buah kan same jek manis nyee.. buah2 an pon stok2 yg bley di inject laa..mcm buah lai, buah epal etc.. bkn aku ckp buah mcm buah durian tuu...ad0i laa...
xcaye gi surf sane...jumpe punye laa.. kalu k0rg jumpe nak blanje aku mkn satay bley?? wakakaka

4 comments:

  1. hoho.. kelawa la, kucing la, nyamuk la.. pasti burung plak. wakakaka. da ley ganti tapak steve erwin da ni.hahaha -kama-

    ReplyDelete
  2. x guna tau nyamuk makan apa kalau dok bela nyamuk, kan? last, ko gak kena gigit..

    byk benda lagi kita x tau dari binatang2 kat dunia ni.. so, byk2 la muhasabah.. kita nie kerdil.. jgn mudah x percaya org.. tapi kalau org tue asik menipu, lu pk la sendiri..

    ReplyDelete
  3. wahh..sy pn br tau psl ni, huhu..x sangka lak nyamuk jantan ni baik, kn? heheh..

    ReplyDelete
  4. org xd name: ai, perli nmpak!! nak kne neh!!=p
    murlaks: bt0l3, aku s0k0ng k0 pakcik...allah cipta kan makhluk2 nye sume nye de kbaikan.. bkn kburukan smate...
    lina: hehe, same2 la kte mnambah ilmu pngetahuan bsame..hehe

    ReplyDelete