Tuesday, May 20, 2014

:: Salahuddin Yusuf ::


Assalamualaikum hero-hero Mama!~

Okay, hari ni Mama nak cerita pasal asal usul nama Adik pula. Salahuddin Yusuf.

Anak-anak Mama pernah dengar nama Salahuddin Yusuf ni tak? Maksud Mama selain daripada nama Adik, pernah dengar atau baca tak kat tempat lain?

Kalau tak pernah dengar, macam mana pula dengan nama Salahuddin Al Ayyubi? Haa.. yang ni pernah dengar kan? Kalau anak-anak Mama nak tahu, nama sebenar Salahuddin Al Ayyubi adalah Salahuddin Yusuf laa.HEHEHE.

Wahh!! Bangga tak Adik di namakan sempena pahlawan hebat Islam? Best kan? So, sempena Adik di namakan sedemikian lah Mama dan Walid harap kan yang Adik juga akan membesar dengan memiliki nilai-nilai dan akhlak yang dimiliki oleh Salahuddin Al Ayyubi. Amiin!

Macam Abg Anas dulu, Mama pernah cerita asal usul nama Abg Anas kat link ni Muhammad Anas Fateh.

Yup, nama hero Mama 2 orang ni Mama dan Walid namakan sempena pahlawan hebat Islam. Actually Walid lah yang beria nak namakan dengan nama sedemikian. Besar sungguh harapan Walid pada anak-anak lelaki beliau.

Terdapat banyak artikel mengenai Salahuddin Al Ayyubi ni. Anak-anak Mama boleh google jek.

Antaranya boleh tengok kat sini Salahuddin Al Ayyubi

Hebat kan Salahuddin Al Ayyubi ni? Jadi, Adik yang 'memegang' nama ni, mestilah jadi sehebat nama Adik. Boleh tak Sayang Mama? Amiin!!

Kalau tengok pada makna 'Salahuddin Yusuf' pula,

Salahuddin - Kebaikan Agama

Yusuf - Sempena nama nabi Yusuf

 Anak-anak Mama nak tahu tak? Mula-mula Mama nak namakan Adik dengan nama Asyraf tau. Belakang tu dengan satu lagi nama bermula dengan huruf F. So samalah dengan Abg Anas, A-F.

Cuma Mama punyalah takde idea untuk letak F belakang Asyraf tu. Nak minta Walid tolong sama-sama fikirkan, Walid cakap beliau hanya nak nama Salahuddin Al Ayyubi tu jek, kalau nama lain Mama kena fikir sendiri.uwaaa....

So setiap kali Tok Abah Tok Umi tanya jek apa nama Adik, Mama tak tahu nak jawab apa. Dan pada awalnya mereka tahu hasrat Walid untuk nama kan Adik dengan Salahuddin Al Ayyubi, mereka asyik lah panggil dengan nama itu.

Dan apabila Mama ada nyatakan hasrat nak namakan Adik dengan nama Asyraf, panggilan kepada Adik kemudiannya bertukar...Sehinggalah pada hari Walid nak daftarkan Adik di JPN Kemaman.

Mama akhirnya pasrah dengan pilihan nama Walid apabila Walid menjawab sms Mama berbunyi,

"Kalau Salahuddin Al Ayyubi x ok ke? Abg mmg hajat nk letak nama tokoh besar supaya besar nanti,semangat islam tu kuat. Tgk nama, ingat Islam. Biarlah sama.."

Yang bestnya, semasa Mama memberitahu Tok Abah dan Tok Umi yang dah finalize nak letak nama Adik Salahuddin Al Ayyubi/Yusuf, mereka terus happy. Tok Umi terus cakap,

"Tulah, tengok baby macam sesuai dengan nama Salahuddin, nama Asyraf tak kena sangat.."

Dalam hati Mama berbisik, 'Okay, Walid menang. Walid berjaya dapat vote dari Tok Umi dan Tok Abah.' (-_-)

Oh yer, lupa Mama nak bagitahu, nama sebenar Salahuddin adalah Salahuddin Yusuf ibn Najmuddin Al Ayyubi. Al Ayyubi tu adalah nama bagi keturunan baginda. So, dah faham dah sekarang kenapa nama Adik Salahuddin Yusuf? Bravo anak Mama!hehehe.

Okaylah, Mama rasa setakat ni jek dulu penerangan Mama berkenaan asal usul nama Adik.

Mama dan Walid akan sentiasa berdoa agar anak-anak Mama dan Walid membesar menjadi anak-anak yang soleh dan hamba Nya yang bertaqwa. Berakhlak dan mempunyai ciri-ciri seiring dengan nama yang telah diberikan, nama tokoh Islam yang hebat memperjuangkan agama yang sangat suci dan sempurna ini. Amiiin.

Jangan pernah lupa, Mama dan Walid sayang sangat-sangat Abg Anas dan Adik Yusuf tauu...


No comments:

Post a Comment